Thursday, July 12

UPSI Soaring Upwards

Tahniah kerana anda menjadi pelajar UPSI! Hai dan Assalamualaikum.. Tahniah! Tahniah! Tahniah! Bukan calang-calang orang layak masuk UPSI. Universiti Pendidikan Sultan Idris ni adalah universiti pendidikan no.1 dalam Malaysia. Be proud k hehe. Masa pertama kali saya tahu saya bakal menjadi pelajar UPSI perasaan saya terkejut, syukur dan gembira apabila mendapat khabar berita. Maklumlah tak pernah langsung UPU hantar mesej cakap berjaya. Syukur Alhamdulillah. Dekat UPSI bukan ada bidang pendidikan saja tapi dia ada jugak bidang bukan pendidikan contoh HR ke, Finance Planner ke ha mcmlah. Banyak.

 Masa pertama kali jejak ke Tanjung Malim, banyak la soalan tertanya dalam kepala ni.. Takdak mall apa apa ka? Tesco? Aeon? Wayang? Emmmmmmmmmm BIG NO. Yang dekat kalau nak pergi ke Kuala Lumpur naik tren dalam sejam. Ok la tu kan… haha. Orientasi pertama tak teruk apa pun nak buat paling-paling bangun awal. Takdaknya dia suruh pegi push up 100 kali ke sbb bising, duduk cangkung sejam sebab bawak phone. Big NO. (Setengah orang dia jadi malas nak join orientasi sbb punishment tak masuk akal) tapi semasa orientasi aku, takdak pun punishment. Then start lah masuk kelas, kalau yg diploma holder tu kalut la pegi fakulti masing2 sebab nak transfer credit. Biasa la first two weeks tu kalut gila dengan documentation dengan registration la, ptptn la itulah inilah.

Bila dah masuk UPSI sebulan baru la tahu selok belok banggunan ni fakulti apa, muzium kat mana office kat mana parking kat mana tunggu bas kat mana. Haaaaa explore la. Yang best dekat Tanjung Malim ni sebab ada banyak tempat nature. Waterfall banyak gila kalau hang explore Perak. Masa aku semester 1, bilik asrama aku tu takyah bukak kipas cuma bukak tingkap ja sebab sejuk sangat. Sebelah banggunan UPSI Proton City tak silap aku tu gunung apa tah. Tapi takdalah sampai kera datang bilik curi makanan ka apa. Hahaha. Hang nak study tu tak bising la cerita dia unless budak bilik hang sendiri memekak.

Bila masuk degree betul orang cakap, degree ni lagi susah sebab lecturer tak banyak bantu hang. Maksud aku lecturer tak suap la satu satu ilmu, dia bagi notes explain kt kelas then hang study la paham sndiri. Hang pun kalau takfaham p la consult dengan dia sebab bagi aku kalau hang betul-betul nak ilmu baik hang p consult terus. Nampak la sikit effort hang. Kat mana mana uni pun sama ja. Lain orang lain cara belajar dia. Ada yang Alpha mode kepala otak dia hang syukur la Allah bagi gift kat hang cuma hang jangan kedekut ilmu. Hang kedekut Allah pun kedekut dengan hang. Aku experience sepanjang diploma dan degree aku orang tak mau share ilmu ni, aku pun takfaham awat dia takmau share. moga dia tenang em.

UPSI ni takyah risau la pasal fasiliti. LENGKAP. Sekarang tak silap aku tengah buat hotel kot dlm UPSI untuk memudahkan parents datang convocation anak. Padang cantik, swimming pool besar, dewan besar. Seronoklahh masuk sini walaupun Tanjung Malim ni kurengggggg entertainment. Bagi aku ok ja sebab nk pegi belajar kang laghaaaaa hahaha. Weekend turun KL la apa susah. KTM/ETS/Stesen Bas dekat je dengan UPSI lama dalam 5 minit, kalau UPSI proton city dalam 15 minit sampai. Kedai makan sini ada je KFC, Secret Receipe, Domino dan bagai. MCD , Starbucks ha takdak. Kalau nak hang p KL takpun Rawang ke Sungai Buluh ke. Ok tu saja nk tulis kalau ada apa apa nk Tanya email okay? farahadielaanuar@gmail.com. Dalam masa terdekat saya nk jual barang, stay tuned! first 50 readers dapat free!! Cepat follow ig faarahadiela for more info :)

Terima kasih dan assalamualaikum ☺

#UPSI